Матеріал для вивчення теми
Річард Бах "Чайка Джонатан Лівінгстон"
Утілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана. Художній конфлікт і можливість його подолання
Річард Бах "Чайка Джонатан Лівінгстон"
Утілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана. Художній конфлікт і можливість його подолання
Зрештою, для того, щоб літати,
тобі вже нічого не буде потрібно,
крім неба і прагнення вгору до хмар.
Досконалість не має меж.
Річард Бах
1. Актуалізація опорних знань (відповіді на адресу veronika.nikanoria@gmail.com )
1. Виконання вправи
«Так - ні»
1. Чайка Джонатан Лівінгстон у Зграї
почувався самотнім.
2. Більшість чайок вдосконалювали своє
вміння літати, тоді як Джонатан самотньо сидів на березі.
3. Батьки розуміли та підтримували свого
сина.
4. Зграя пишалася своїм Джонатаном
Лівінгстоном.
5. Опинившись вигнанцем, Джонатан зустрів
двох сріблястих чайок.
6. На Небесах Джонатан зустрів войовничих
чайок.
7. Незабаром Джонатан Лівінгстон опанував
мистецтво телепатичного спілкування.
8. «Ти - рідкісна птаха, такі зустрічаються
в кращому випадку одна на мільйон,» - так сказав про Джонатана Саллівен.
9. Джонатан так і не навчився мистецтву
телепортації.
10. Джонатан повернувся до своєї Зграї.
11. Флетчер Лінд - учень Джонатана .
12. Джонатан вважав, що чайок треба любити
такими, якими вони є - злими та ледачими.
2. Опрацюйте схеми:


Таким чином, композиція твору, яка складається з трьох частин, відображає
три ступені духовного вдосконалення
Джонатана Лівінгстона:
-усвідомлення істини, ідеї свободи;
-досягнення досконалості;
- прагнення поділитися знанням вищої істини
з учнями, щоб вони також втілили її в життя.

Висновок.
Основний конфлікт повісті «Чайка Джонатан Лівінгстон» Річарда Баха
v це конфлікт ідей (добра, любові, прощення, бажання
зробити цей світ кращим і досконалішим завдяки знанням і вмінням - з одного
боку, і ненависті, заздрості, тупості, обмеженості, закритості до всього нового
й прогресивного з іншого);
v конфлікт знань про навколишній світ і самого себе (нового
й старого, усталеного й того, що ламає традиції та закони, що веде вперед, до
нових висот);
v це конфлікт обивательської психології меркантильних заматеріалізованих
істот й творчо мислячих особистостей, які є рушіями прогресу (досягши одної
мети, вони ставлять перед собою наступну в ім’я свободи, добра й любові.)
3. Подивіться відео та дайте відповіді на запитання:
- Поміркуйте, чому письменник виступає
проти поділу літератури на художню й нехудожню.
- З чим Річард Бах порівнює книжки? (З
потоками золота.)
- Як письменник пояснює, що є основою його
творів? (Те, що цікаве йому самому; ті ідеї, які він «викрадав» і
«привласнював», щоб спочатку зробити «своїми», а потім через книги поділитися з
тими, кому це також цікаво.)
- Яку роль у житті й творчості Річарда Баха
відіграло захоплення психологією? (Навчився виходити за межі, бачити те, що
від нас закрите, наділивши потім цією здатністю героїв своїх книг.)
5. Цитати Р.Баха
Перед нами не просто повість, а
повість-притча. Отже, Джонатан - це не просто чайка, він символізує людину, яка
прагне до знань, досконалості. Зграя чайок — наше повсякденне життя; політ
Джонатана Лівінгстона — свобода; прагнення вдосконалювати політ - шляхи
людського самовдосконалення, бажання пізнати сенс буття і осмислити свій статус
у світі. Крила - це символ мрії, свободи, волі, духовності, багатства думки,
емоційного піднесення, могутності, незалежності й впевненості. Образ крил
уособлює усі ті чесноти, які роблять людину Людиною.
Визначення жанрових особливостей твору
Річарда Баха про Чайку Джонатана Лівінгстона
Літературознавці вважають, що «Чайка
Джонатан Лівінгстон» Річарда Баха за жанром - це алегорично- філософська
повість про сенс людського життя.
- Поміркуйте, який жанрово-смисловий пласт
є більш важливим для читача - оповідний (повість) чи притчовий (історія чайок
як алегорія людського життя). Наведіть аргументи.
- До яких думок, по-вашому, спонукає читача
книжка Річарда Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон»? (Автор підводить читача до
міркувань над такими важливими речами, як
- необхідність мати високу мету
(бажання літати) й, скориставшись розумом, вийти на небувалі площини
самоусвідомлення та самовдосконалення, щоб зрозуміти головне - у чому полягає
сенс твого буття;
- потрібно переймати в інших те краще, чого вони досягли, і йти
далі; не миритися з ненавистю і злобою, а протиставити їм Свободу вибору, Добро
й Любов.)
Досить багато дослідників і читачів
вважають, що в повісті-притчі «Чайка Джонатан Лівінгстон» знайшли відображення
християнські та будцистські мотиви.
Біблійно-євангельський сюжет виявився в обраності й вигнанні,
поверненні до тих, «чий розум відкритий до знань», учнях, дивах, перебуванні в
раю для чайок, смерті й воскресінні.
Разом з тим підкреслено, що у притчі
відсутній будь-який релігійний пафос. Як доказ, наведемо цитати із твору: «Віра
тут ні до чого... Навіть у випадку звичайного вміння літати на одній вірі
далеко не залетиш». Наставляючи свого учня, Чайка Джонатан говорив йому: «Не
давай їм розпускати про мене безглузді плітки. Або робити з мене бога, добре,
Флетч? Я чайка. Ну, хіба що люблю літати».
Буддистські мотиви виявилися в
перетворенні, основою якого стало страждання. «Ми перелітаємо з одного світу в
інший... А щоб зрозуміти досконалість, на це пішла ще добра сотня життів».
У
притчі акцентовано увагу не на розвитку образу Джонатана Лівінгстона, а на
основному постулаті буддизму - ідеї переродження і досягнення досконалості,
чайки стають осяйними. «Мета життя - пошук досконалості, а завдання кожного з
нас - максимально наблизити її прояв у самому собі, у власному стані і
поведінці.
Закон на всіх рівнях буття - той самий: свій і наступний світ ми
вибираємо за допомогою знання, яке знайшли тут. І якщо тут ми віддаємо перевагу
невігластву, то знання наше залишилось дотеперішнім, - наступний наш світ нічим
не буде відрізнятися від теперішнього, всі його обмеження будуть збережені, і
таким же не - підйомним буде гнітючий вантаж незрозумілого виклику», - говорить
Джонатану чайка Салліван.
Наявність євангельських та буддистських
мотивів критики пояснювали розквітом у 60-70-х роках XX століття молодіжного руху «хіпі», представники якого
відмовилися від споживацького погляду на життя, стверджували культ свободи,
любові, проголосили своїми кумирами Ісуса, Будду, Ганді, звернулися до східних
релігійних учень.)
6. Домашнє завдання:- с. 273 - 280 повторити,
- опрацювати записи у зошиті,
- с. 280 опрацювати усно,
- виконайте завдання:
8-А клас:
Код доступу 390870
8-Б клас:
Код доступу 621503
Комментариев нет:
Отправить комментарий