Матеріал до вивчення теми
Основи духовного осмислення життя
(за казкою-притчею А.де Сент-Екзюпері "Маленький принц")


1. Повторення:
Код доступу 751667
2. Опрацюйте матеріал:
"Маленький принц" - це остання книга А. де
Сент Екзюпері, написана в 1942 році в Нью-Йорку. Він присвятив її другові -
Леонові Верту, який свого часу ховався від нацистів у Франції. Сам автор
говорив, що написав цю казку для дорослих - вона про людину, її місце у світі й
про шанс подолати відчуженість між людьми. Образ маленького принца виник не
випадково. В Екзюпері був брат Франсуа, який помер дитиною. Брати дружили між
собою. А потім один з них став дорослим, обрав професію льотчика, а інший
полетів на невідому далеку планету і назавжди залишився дитиною.
"Маленький принц" - казка-притча,
розповідь не про конкретних людей, а про людство і душу людини взагалі.
Філософська
казка виявилася найбільш поетичним виразником ідей
письменника. В кожній її історії відображено філософський погляд на життя
людини, на її призначення.
Екзюпері використав форму притчі, яку потрібно
глибоко осмислити, хоча зовні мова йшла про звичайні життєві події і поведінку
персонажів.
Це свого роду "Євангеліє" - вчення про те,
як треба жити людям, щоб пізнати щастя, мир, почуття гідності.
Автор переконаний, що найголовніше знаходилася
всередині нас, в нашому ставленні до моральних і матеріальних цінностей.
Маленький принц для Екзюпері - ангел, що зійшов на
землю.
Він втілив в собі вічну живу частинку душі, став
образом, що дозволив оцінити в людині людяне.
У
казці розкрито життєві проблеми: влади; честолюбства; пияцтва; ділової
людини; почуття відповідальності; ефемерності; черствої душі.
ЖАНРОВІ ОЗНАКИ ТВОРУ
Народна казка
|
"Маленький принц"
|
Фантастика
|
Фантастика мала реалістичне підґрунтя (порушували
реальні земні проблеми, діяли сучасні образи тощо)
|
Розподіл персонажів на позитивних і негативних
|
У творі наявне протиставлення -
"дорослі" - "діти", письменник прагнув розбудити дитячу
душу в кожній дорослій людині
|
Мандрівка героя як композиційний прийом
|
Мандри героя відбувалися не тільки на землі, а й у
всесвітньому просторі і в просторах людської думки і душі, що надало твору
філософського характеру
|
Повторення епізодів, ситуацій (3 рази, 7 разів)
|
Маленький принц відвідав сім планет, повтор
епізодів, ситуацій мав на меті не лише розкрити характери героїв, а й
поглибити певні думки, ідеї
|
Символічність персонажів, алегоричність образів,
боротьба добра і зла
|
Багатозначність символіки, боротьба духовного і
бездуховного начал
|
Умовність часу і простору
|
Умовність оповіді не заперечувала належності подій
казки до епохи XX століття
|
Повчальний характер
|
Автор не повчав, для нього головне мислити разом з
людьми, допомагати їм шукати істину, розуміти їхні почуття, а люди самі
повинні зробити висновки
|
Позиція автора прихована
|
Відкрита позиція автора
|
Щасливий кінець
|
Фінал відкритий, не мав однозначного тлумачення
|
Морально-етична
проблематика
|
Філософські проблеми, що
пов'язані не тільки з мораллю, а й з долею людства і всесвіту взагалі
|
Головний герой - дитина - це душа світу.
Її бачення - природніше, людяніше, правильніше, ніж у дорослих.
Дитині у творі протистояли дорослі.
Але дорослі - дивні істоти, вони не помічали
безглуздя, всяким дурницям надавали великої ваги, а головного - краси природи і
людських стосунків, правдивості, доброзичливості, щирості - не бачили і не
визначали. Бо погляд у них спотворений, він втратив чистоту й безпосередність,
притаманні дитині. Певна річ, у житті могли бути інші стосунки, коли б люди
намагалися "приручити" одне одного, налагоджувати між собою зв'язки,
коли б вони сприймали світ не очима, а серцем. Добре бачить тільки серце, найголовнішого очам не видно.
ЖИТТЄВІ ЦІННОСТІ
Світу дітей
|
Світу дорослих
|
1. Пригоди, щось незвичайне ("повне пригод
життя джунглів")
|
1. Практична користь, цифри, точні науки
(географія, арифметика, правопис), гроші
|
2. Творчість як насущна потреба самовираження
|
2. Мода, загальновизнаний стандарт (престиж,
краватки, гра в бридж і гольф, політика)
|
3. Світ прекрасного, те, що приносить радість і
насолоду (захід сонця, зірки, квіти)
|
3. Влада (монарх)
|
4. Віра в диво як у вищу справедливість (колодязь
у пустелі)
|
4. Слава (актор)
|
5. Дружба і любов як вищі форми людського
спілкування
|
5. Справа (учений)
|
Маленький принц втілив у казці людські якості, які
надали сенс людському життю. У нього добре серце, розумний погляд на світ.
Малюк працелюбний, стійкий у своїх симпатіях. Він не
мав агресивних чи жадібних прагнень. Він ще не зіпсований світом ділків та честолюбців.
Ми - ідеал, романтична мрія, яка ще не загинула в
світі. І світ багатий саме завдяки їй. Час від часу мрія оволодівала людьми. І
тоді знову з'явився на нашій планеті Маленький принц. У фіналі казки появився
мотив смерті. До цієї теми Екзюпері підійшов зі своєї точки зору. "Смерть
неминуча, - розмірковував Маленький принц. - Та чи можна вважати, що смерть
позбавляє життя змісту?" Маленький принц так не думав. Він змусив людину
примиритися з неминучістю смерті і запевнив, що інакше йому не повернутися на
свою планету. Казка закінчилася сумно, проте вона лишила не тільки сум, а
прагнення до світлого, красивого, щоб у "дорослих" людей, у буденній
метушні, дріб'язкових клопотах не відмирали щедрість і щирість душі, не згасло
чисте бачення світу, не притупилося почуття відповідальності за тих, кого ми
"приручаємо".
Маленький принц відвідав 6 планет:
Планета
|
Представник
|
Характеристика
|
№ 1
|
Король
|
Необмежена влада,
владолюбство
|
№ 2
|
Честолюбець
|
Марнославство, самозахоплення,
байдужість до
оточення, егоїзм
|
№ 3
|
Пияка
|
Хвороблива пристрасть до
пияцтва
|
№ 4
|
Бізнесмен
|
Нікчема, що прагне перетворити
неозору красу
Всесвіту у власність
|
№ 5
|
Ліхтарник
|
Вірність слову, уміння працювати,
освітлюючи шлях
людям, не думати про себе
|
№ 6
|
Географ
|
Надто поважна особа, яка ніколи не
виходить з
кабінету, мовляв, їй ніколи тинятися,
і про все знає з переказів, йому
байдужа його планета
|
До
пізнання істини Маленький принц зробив декілька кроків:
1 крок - прощання з астероїдом
В-612 (символи: Астероїд - символ дому, вулкани - те, за що ти
відповідаєш, троянда - символ краси, духовності, жіночності, баобаби -
зло, погані звички);
2 крок - зустріч зі змією на
Землі (символ: змія - символ долі, земної мудрості; диявольська спокуса,
зла фатальність, яка несе смерть ("торкнувшись когось, я поверну його
землі")).
3 крок - зустріч Маленького
принца з квіткою з трьома пелюстками (квітка - символ духовності);
4 крок - Маленький принц на
високій горі (символи: гора - високий ідеал, якого прагне досягти людина,
луна - самотність, механічне відтворення);
5 крок - сад з трояндами -
перевага добра;
6 крок - зустріч з Лисом
(символ Лис - мудрості (кожна людина повинна мати духовний притулок, бути
відповідальною за того, кого приручила), відповідальності);
7 крок - зустріч зі
стрілочниками (потяг - символ людської долі, життєвих шляхів, що рухаються
у усіх напрямках);
8 крок - зустріч з торгівцем
пішолями від спраги (пішолі - символ прагнення людства забути свої
проблеми; духовна наснага; розрив із природою);
9 крок - зустріч із пілотом
(пілот - друг);
10 крок - криниця (символ -
духовний зміст буття);
11 крок - зірки, що вміють
сміятися (символ щастя, краси);
12 крок - повернення до землі,
до людей, до природи, до своєї душі. Центральний конфлікт казки -
зіткнення двох систем цінностей, справжніх і фальшивих,
духовних і химерних.
Принцип побудови - мандрівки та діалоги Маленького принца, які стали діалогами душі
людини і самим собою.
Певне місце у творі займав образ льотчика.
Він не визнав системи цінностей дорослого світу. Він
вибрав небезпечну, ризиковану професію, повну пригод, у нього у кишені дитячі
малюнки. Льотчик дуже самотній у житті. Хоча він вже почав пристосовуватися до
смаків та вимог дорослих: говорити про краватки, гольф і бридж. Співрозмовники
були задоволені, що познайомилися з "розсудливою" людиною. Льотчику
це загрожує тим, що він може втратити себе як особистість. Ще у дитинстві під
моральним тиском дорослих він припинив малювати, а можливо, це було його
покликанням, замкнувся у собі, перестав мріяти, зневірився у своїх силах. Іноді
він поводився як дорослий. Ремонтуючи мотор, на запитання маленького принца про
баранчика, чоловік роздратовано закричав: "Я зайнятий серйозним ділом!" Зустріч
маленького принца і льотчика не випадкова. Обоє в пустелі самотні, обоє
сумували без друга, шукали його, хоча вже майже втратили надію знайти. Але доля
нагородила їх за терпіння і наполегливість у пошуках дружби: їхня зустріч - і
справжнє диво, і закономірність, і вища справедливість.
Маленький принц допоміг льотчику повернутися до
себе, повірити у свої сили: льотчик знову став малювати, він перестав
почуватися самотнім - друг подарував йому все небо з зірками, що сміються.
Дружба у розумінні героїв казки тлумачилася так:
Ø розуміння, співчуття;
Ø допомога, підтримка, розрада, самопожертва;
Ø щастя, сонце, музика;
Ø терпіння, духовна праця;
Ø біль розлучення, вірність.
Казка-притча наповнена безліччю мудрих висловів:
ü Зірко бачить лише око.
ü Людина відповідає за тих, кого вона приручила.
ü Усі дороги ведуть до людей.
ü Немає в світі досконалості.
ü Одні тільки діти знають, що шукають.
ü Вода буває потрібна і серцю.
ü Є таке правило: прибрався сам уранці - ретельно прибери і свою планету.
4. Домашнє завдання:
- с. 262 - 270 повторити,
- усно опрацювати запитання с. 270,
- виконайте завдання:
8-А клас:
Код доступу 864384
8-Б клас:
Код доступу 372412
Комментариев нет:
Отправить комментарий