8кл.З.Л.08.05.2020 Р.БАХ 3

Матеріал до вивчення теми
Річард Бах "Чайка Джонатан Лівінгстон"
Алегоричні образи повісті. Ознаки притчі у творі


1.  Актуалізація опорних знань. 
Літературознавці визначають жанр твору як притчу. Пригадаємо особливості жанру притчі.
-Що ж таке притча? (це повчальна розповідь з історії чи навколишнього життя, мета якої викласти духовні чи моральні істини. Притча - твір з моральною постановою, що міс­тить узагальнений життєвий досвід і покликана допомогти кожному, незалежно од віку, засвоїти певні принципи пове­дінки, дати ключ до сприйняття книжної мудрості.) В притчі на характери героїв звертається мало уваги, вони є часто неконкретними, можна сказати, навіть абстрактними, повністю залежать од наперед заданої думки. В новітній європейській літературі притча стала одним із засобів вираження морально-філософських роздумів письменника.

-Що ви знаєте про алегорію  та алегоричні образи? (Алегорія (грецьк. allegoria, від alios — інший і agoreuo — говорю — інакомовлення) — спосіб двопланового художнього зображення, що грунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями з характерними ознаками приховуваного.)  
-Деякі критики    називають твір Р. Баха філософською казкою? Чи погодитесь з таким трактуванням? Чому?
-Доведемо, що за жанром цей твір є повістю-притчею.
- Яким є текст за обсягом?(це твір малої форми)
- Про що сюжет?(в основі сюжету - розповідь, історія чайки, сюжет прямолінійний: не забігає наперед, щоб створити драматичне напруження, не повертається назад, щоб повідомити додаткові деталі;)
- Чи дійсно це твір лише про чайок?(насправді -  про людей)
-Який головний прийом тут використовує автор?( головний художній прийом – алегорія)

- Однорідним  є  з міст тексту чи має символічний підтекст?  (два плани змісту (I - текстовий - побудований на прямому розумінні фраз, які створюють текст (спроби Чайки опанувати фігури вищого пілотажу, досягти досконалості в польоті та передати свої знання учням ), II - символічний - побудований на символічних значеннях окремих слів.)
Матеріали до уроку за притчею Р. Баха "Чайка Джонатан Лівінгстон ...
Ознаки притчі у творі
• Програмовий монолог: «Мета життя — пошук досконалості, а завдання кожного з нас — максимально наблизити її прояв у самому собі, у власному стані й поведінці. Закон на всіх рівнях буття — той самий: свій і наступний світ ми вибираємо за допомогою знання, яке знайшли тут. І якщо тут ми віддаємо перевагу невігластву, то знання наше залишилось дотеперішнім, — наступний наш світ нічим не буде відрізнятися від теперішнього, всі його обмеження будуть збережені, і таким же непідйомним буде гнітючий вантаж незрозумілого виклику».
• Немає динаміки подій, авторську ідею не оформлено в системі образів і характерів.
• Анімалізм і документалізм. Попри алегоричність, повість залишається чудовим зразком твору про тварин.
 Висновок (запис у зошити)
Мораль притчі: місія кожного полягає в тому, щоб стати більш досконалим. На цій дорозі можлива втрата старих друзів, навіть родини, однак не треба перейматися цим, за певний час з’‎являться нові. Необхідно кожному пам’‎ятати і не забувати про те, що в усіх випробуваннях їх буде підтримувати безмежна сила світла.
Алегоричність повісті:
• зграя чайок — наше повсякденне життя;
• політ Джонатана Лівінгстона — свобода;
• прагнення вдосконалювати політ — шляхи людського самовдосконалення, бажання пізнати сенс буття й осмислити свій статус у світі

Дослідники творчості Р.Баха вказують на те, що у  творі втілені філософські ідеї різних релігій: індуїзму, буддизму та елементи християнства.. Ознайомимось з деякими поняттями і спробуємо знайти їх втілення в  притчі. 
Матеріали до уроку за притчею Р. Баха "Чайка Джонатан Лівінгстон ...

Число  «8» - Джонатан і 7 учнів - відображення восьми заповідей буддійського образу життя - благого восьмеричного шляху.
-Як вісім заповідей  восьмеричного шляху знаходять свої втілення в образі  Джонатана?
Для філософії будизму характерними є також  поняття карми, реінкарнації, знаходження учителя - гуру. 
-Як пов"язані ці поняття з текстом ?
Матеріали до уроку за притчею Р. Баха "Чайка Джонатан Лівінгстон ...

-Що ми можемо сказати про індивідуалізацію образів? Детально чи схематично вони зображені?(Образи мало індивідуалізовані, намальовані дуже схематично.
-Узагальнимо шлях  усіх чайок-вигнанців  і покажемо , що у них спільного.
У них одна пристрасть - політ, одна доля: вигнання із Стаї - знаходження вчителя (гуру)- наполеглива праця  - просвітлення (розуміння істини) - досягнення досконалості
-Коли у чайок з'являються імена.?(Дуже важлива деталь, що чайки здобувають ім'я та прізвище тільки тоді, коли стають вигнанцями, коли Стая проганяє їх, бо саме в цей момент вони здобувають свою індивідуальність і безсмертну душу)
2.  Символіка твору
– Для чого людині потрібні крила, адже вона не літає?
(Образ крил ужитий не в прямому, а в метафоричному значенні як символ мрії, натхнення, піднесення, творчої праці, це духовні крила людини)
– У яких випадках говорять, що в людини виросли крила за плечима?

(У випадках, коли хтось перебуває в стані піднесення, відчуває приплив сил, енергії, натхнення для великих звершень.)
Чайка має ім’я. Воно теж не випадкове, бо Джонатан Лівінгстон – ім’я славетного американського льотчика 30-х років XX ст. З 1928 по1933 роки містер Лівінгстон завоював 79 перших міст, 49 других та 15 третіх у 139 гонках по всій країні. Він переміг в 1929 році в гонці через всю країну з Нью Йорка до Лос Анжелесу та отримав $13,910 .
3.  
4.  Домашнє завдання:
 - с. 271 - 280 повторити,
 - с. 280 опрацювати усно
 - виконайте завдання:
8-А клас:
Код доступу 658619
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua
8-Б клас:
Код доступу 639847
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua


Комментариев нет:

Отправить комментарий