Матеріал до вивчення теми
Річард Бах "Чайка Джонатан Лівінгстон"
Алегоричні образи повісті. Ознаки притчі у творі
1. Актуалізація опорних знань.
Літературознавці визначають жанр твору як притчу. Пригадаємо особливості жанру притчі.
-Що ж таке притча? (це повчальна розповідь з історії чи навколишнього життя,
мета якої викласти духовні чи моральні істини. Притча - твір
з моральною постановою, що містить узагальнений життєвий досвід і покликана
допомогти кожному, незалежно од віку, засвоїти певні принципи поведінки, дати
ключ до сприйняття книжної мудрості.) В
притчі на характери героїв звертається мало уваги, вони є часто неконкретними,
можна сказати, навіть абстрактними, повністю залежать од наперед заданої думки.
В новітній європейській літературі притча стала одним із засобів вираження
морально-філософських роздумів письменника.
-Що ви знаєте про алегорію та алегоричні образи? (Алегорія
(грецьк. allegoria, від alios — інший і agoreuo — говорю — інакомовлення) —
спосіб двопланового художнього зображення, що грунтується на приховуванні
реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними
асоціаціями з характерними ознаками приховуваного.)
-Деякі
критики
називають твір Р. Баха філософською казкою? Чи погодитесь з таким трактуванням?
Чому?
-Доведемо,
що за жанром цей твір є повістю-притчею.
- Яким
є текст за обсягом?(це твір малої форми)
-
Про що сюжет?(в основі сюжету - розповідь, історія чайки, сюжет прямолінійний:
не забігає наперед, щоб створити драматичне напруження, не повертається назад,
щоб повідомити додаткові деталі;)
- Чи
дійсно це твір лише про чайок?(насправді - про людей)
-Який
головний прийом тут використовує автор?( головний художній прийом
– алегорія)
-
Однорідним є з
міст тексту чи має символічний підтекст? (два плани змісту (I -
текстовий - побудований на прямому розумінні фраз, які створюють текст (спроби
Чайки опанувати фігури вищого пілотажу, досягти досконалості в польоті та
передати свої знання учням ), II - символічний - побудований на символічних значеннях окремих слів.)

Ознаки притчі у творі
•
Програмовий монолог: «Мета життя — пошук досконалості, а завдання кожного з нас
— максимально наблизити її прояв у самому собі, у власному стані й поведінці.
Закон на всіх рівнях буття — той самий: свій і наступний світ ми вибираємо за
допомогою знання, яке знайшли тут. І якщо тут ми віддаємо перевагу невігластву,
то знання наше залишилось дотеперішнім, — наступний наш світ нічим не буде
відрізнятися від теперішнього, всі його обмеження будуть збережені, і таким же
непідйомним буде гнітючий вантаж незрозумілого виклику».
•
Немає динаміки подій, авторську ідею не оформлено в системі образів і
характерів.
•
Анімалізм і документалізм. Попри алегоричність, повість залишається чудовим
зразком твору про тварин.
Висновок (запис у
зошити)
Мораль притчі:
місія кожного полягає в тому, щоб стати більш досконалим. На цій дорозі можлива
втрата старих друзів, навіть родини, однак не треба перейматися цим, за певний
час з’являться нові. Необхідно кожному пам’ятати і не забувати про те, що в
усіх випробуваннях їх буде підтримувати безмежна сила світла.
Алегоричність повісті:
•
зграя чайок — наше повсякденне життя;
•
політ Джонатана Лівінгстона — свобода;
• прагнення
вдосконалювати політ — шляхи людського самовдосконалення, бажання пізнати сенс
буття й осмислити свій статус у світі
Дослідники
творчості Р.Баха вказують на те, що у творі втілені
філософські ідеї різних релігій: індуїзму, буддизму та елементи християнства..
Ознайомимось з деякими поняттями і спробуємо знайти їх втілення в
притчі.

Число «8»
- Джонатан і 7 учнів - відображення восьми заповідей буддійського образу життя
- благого восьмеричного шляху.
-Як вісім заповідей восьмеричного шляху знаходять свої втілення в
образі Джонатана?
Для
філософії будизму характерними є також поняття карми,
реінкарнації, знаходження учителя - гуру.
-Як пов"язані ці поняття
з текстом ?

-Що ми можемо сказати про
індивідуалізацію образів? Детально чи схематично вони зображені?(Образи мало
індивідуалізовані, намальовані дуже схематично.
-Узагальнимо шлях усіх чайок-вигнанців і покажемо , що у них спільного.
У них одна пристрасть - політ, одна доля: вигнання із Стаї - знаходження вчителя (гуру)- наполеглива
праця - просвітлення (розуміння істини) - досягнення досконалості
-Коли у чайок з'являються
імена.?(Дуже важлива деталь, що чайки здобувають ім'я та прізвище тільки
тоді, коли стають вигнанцями, коли Стая проганяє їх, бо саме в цей момент вони
здобувають свою індивідуальність і безсмертну душу)
2. 
–
Для чого людині потрібні крила, адже вона не літає?
(Образ крил ужитий не в
прямому, а в метафоричному значенні як символ мрії, натхнення, піднесення,
творчої праці, це духовні крила людини)
– У
яких випадках говорять, що в людини виросли крила за плечима?
(У випадках, коли хтось
перебуває в стані піднесення, відчуває приплив сил, енергії, натхнення для
великих звершень.)
Чайка
має ім’я. Воно теж не випадкове, бо Джонатан Лівінгстон – ім’я славетного
американського льотчика 30-х років XX ст. З 1928 по1933 роки
містер Лівінгстон завоював 79 перших міст, 49 других та 15 третіх у 139 гонках
по всій країні. Він переміг в 1929 році в гонці через всю країну з Нью Йорка до Лос Анжелесу та
отримав $13,910 .
3. - с. 271 - 280 повторити,
- с. 280 опрацювати усно
- виконайте завдання:
8-А клас:
Код доступу 658619
8-Б клас:
Код доступу 639847
Комментариев нет:
Отправить комментарий