Матеріал до вивчення теми
Антуан де Сент-Екзюпері "Маленький принц"
Філософський зміст твору

2. Згадайте з ким зустрічався Маленький принц

3. Теорія літератури
4. Актуалізація опорних знань
- Коли відбуваються події, зображені в тексті? Чому
автор акцентує на цьому увагу?
(Дії відбуваються під час Другої світової
війни, коли всі життєві цінності, дитинство, саме життя знецінюються, й тому
авторові так важливо нагадати дорослим про вічні цінності.)
- Чому зустріч льотчика та Маленького принца
відбулася в пустелі?
- Які почуття, викликала в льотчика ця зустріч?
- Чи випадковою була зустріч героїв?
- З чого розпочалась їхня дружба?
- Чому Маленький принц залишає свою планету?
- Чому жоден із жителів астероїдів, яких відвідав
Маленький принц, не став йому другом?
5 . Аналітико-інтерпретаційне дослідження тексту
- Чому першою на Землі Маленькому принцові
зустрілась гадюка?
(Гадюка - це смертельна небезпека та життєва мудрість, що
накопичується віками. Маленький принц зустрівся з двома полярними точками
людського життя: життєвою мудрістю та смертю, що вічно панують на землі,
змінюючи одна одну.)
- Які мудрі вислови гадюки вам запали в душу?
Прокоментуйте їх. («Серед людей також самотньо...», «Усякого, кого я
торкнусь, я повертаю землі, з якої він вийшов...», «Я розв'язую всі загадки...»)
- Виразно прочитайте розділ XIX та уважно
роздивіться малюнок автора. Яке емоційне та смислове навантаження несе образ
маленького самотнього хлопчика на вершині гори, який відчайдушно кличе друзів?
- Чому заплакав Маленький принц, побачивши ціле море
троянд? (Зрозумів, що його троянда не одна в світі, що його світ маленький
та тісний. Герой відчув себе нещасним, ображеним на всіх.)
- Чому саме в цей момент Маленький принц
познайомився з Лисом? (Той, хто стане тобі справжнім другом, з’являється в
твоєму житті саме в той момент, коли тобі найважче.)
- Розкрийте алегоричний образ Лиса. (Справжній
мудрий друг.)
- Як ви розумієте слова Лиса: «Та як ти мене
приручиш, ми станемо потрібні одне одному. Ти будеш для мене єдиний на цілім
світі. І я буду для тебе єдиний на цілім світі...»?
(Справжня дружба — це,
насамперед, потреба одне в одному, це щастя спілкування, взаєморозуміння та
духовного зв’язку.)
- Чому Маленький принц залишає Лиса?
(Лис нагадав
йому про троянду, про те, що Маленький принц відповідає за неї. Маленький принц
повертається на свою планету до своєї «ефемерної» та «єдиної у цілому світі
квітки».)
- Яким змальовано людство в творі (епізод зі
стрілочником та продавцем пігулок)? Чому люди змальовані в тексті нещасливими?
(Люди
не помічають справжніх цінностей: дружби, любові, не знають, куди їм йти.
Справжніми щасливцями є тільки діти. Люди завжди поспішають, намагаються
зекономити час, проте можна просто «піти до криниці» — жити справжнім життям.)
- Як ви розумієте алегорію пошуку криниці в пустелі
льотчиком та Маленьким принцом?
- Чому Маленький принц одразу не полетів додому, а
залишився з льотчиком шукати воду?
(Маленький принц залишається разом з
другом, щоб допомогти пілоту, отримати надію боротися та жити далі: «Проте він
поглянув на мене і відповів на мої думки: - Мені теж хочеться пити... пошукаємо
колодязя...»)
- Як ви розумієте слова Маленького принца «Вода
буває потрібна й серцю...»? Яку ж воду шукають герої?
(Воду для серця, герої
проходять важкий шлях, щоб знайти надію, все те, чого так не вистачає людям у
світі дорослих. І потрібно пройти цей шлях, щоб людині відкрилися справжні
цінності.)
- Поміркуйте, чому тільки після того, як пілот узяв
Маленького принца на руки й побачив його справжнього: тендітного, беззахисного,
відданого своїй троянді, герої знайшли нарешті колодязь?
(Льотчик навчився
бачити не очима, а серцем: «І я зрозумів, що він ще тендітніший і
безборонніший, ніж здається. Світильники треба старанно охороняти: порив вітру
може погасити їх... Так я йшов - і на світанні побачив колодязь.)
6. Робота з таблицею
№
|
Цитати з тексту
|
Послання читачу
|
1
|
«Треба бути дуже
терплячим...»
|
Справжня дружба потребує терпіння та розуміння.
|
2
|
«Я краєчком ока позиратиму на тебе, дивитимусь, а
ти
|
Дружба починається не зі слів, а з розмови
сердець.
|
3
|
«Повинні бути обряди... Це те, що робить один день
несхожим на інші
|
Мудрість слід черпати із бездонного колодязя
досвіду цілих поколінь.
|
4
|
«О, я плакатиму по тобі. »
|
Коли розлучаються друзі, це завжди боляче й слід
бути готовим, що дружба — це не тільки велике щастя, а ще й
|
5
|
«Ти зрозумієш, що твоя рожа —
|
Ті, кого ми любимо — найкращі та неповторні.
|
6
|
«... лигне серце добре бачить. Найголовнішого не
побачиш очима...»
|
Жити потрібно за велінням серця. Тільки серцем
відчуєш, що є справжнім, а що — хибним.
(В.Г. Короленко «Сліпий музикант», складний
духовний шлях Петра Попельського, як важко герой вчився «бачити серцем»).
|
7
|
«Твоя рожа дорога тобі тому, що ти присвятив їй
стільки часу...»
|
Справжня дружба потребує багато часу та терпіння,
це важка духовна праця.
|
8
|
«Ти назавжди береш на себе відповідальність за
тих, кого приручив... »
|
Справжній друг завжди несе відповідальність за
того, кого любить і хто любить його. Справжня дружба завжди жертовна.
|
(Справжня дружба може бути тільки
між людьми, що зберегли дитинство в душі, а можливо, натяк на те, що справжня
дружба завжди бере витоки з дитинства.)
- Чому колодязь, який знайшли друзі, був зовсім не
схожий на колодязі в Сахарі? Що то був за колодязь?
(Колодязь істини:
істинної дружби, істинної любові, істинної надії, істинної мудрості.)
- Чому пілот порівнює цю воду з Різдвяним дарунком у
дитинстві? Розкрийте алегорію символу води.

- Яку пораду Маленький принц дає землянам?
(«Люди
на твоїй планеті, - промовив Маленький принц, - викохують п'ять тисяч рож в
одному саду... і не знаходять того, чого шукають. - Не знаходять,- погодився я.
- А те, чого вони шукають, можна знайти в одній-єдиній рожі, у ковтку води...»
Щастя насправді дуже близько, воно поруч: у близьких людях, у маленьких
радостях, у світі, що навколо.)
- Чому Маленький принц починає червоніти під час
розмови з пілотом?
(Збирається повернутися додому, знає, що прощання близько.)
- Чому автор «забирає» свого героя не тільки з
планети, а й з життя?Навіщо потрібен укус гадюки?
(Часом буває, що друзів
розлучає не тільки життя, а й смерть. Але справжня дружба триває навіть і після
смерті.)
- Як ви розумієте подарунок Маленького принца
пілотові — зірки, що сміються?
(Сміх зірок — це пам'ять, це вічні цінності,
над якими не владні ані смерть, ані час: «І коли ти втішишся (а втіха таки
приходить), ти будеш радий, що познайомився зі мною. Ти завше будеш моїм
другом. Тобі захочеться посміятися зі мною. Тоді ти відчиниш вікно, і тобі буде
приємно...)
- Що для автора означає смерть? Чи існує смерть, на
думку автора?
(Ні. Смерті не існує, це просто втрата оболонки: «... це все
одно, що покинути стару оболонку. За старими оболонками нема чого жалкувати...»)
- Чому цілих шість років льотчик не писав про свого
дивовижного маленького друга?
(Напевно, йому було дуже боляче писати про
Маленького принца.)
- Чому після того, як Маленький принц повернувся на
свою планету, льотчик турбується про баранця, якому забув намалювати ремінця?
(Для
льотчика дуже важливо вірити, що Маленький принц живе на своїй далекій планеті,
піклуючись про свою кохану квітку: «Іноді я кажу собі: "Ні, звичайно, ні!
Маленький принц на ніч прикриває рожу скляним ковпаком і пильно стежить за
своїм баранцем". Тоді я щасливий. І всі зорі тихенько сміються.)
- До кого звертається автор у кінці твору — до
дорослих чи до дітей? (Авторське звернення в фіналі твору до всіх читачів,
автор намагається пробудити у дорослих спогад про дитинство, коли віра в Диво,
у Справжню Дружбу була непорушною, а маленьких читачів автор переконує, що
Маленький принц обов’язково повернеться саме до них: «І якщо до вас підійде
золоточубий малий хлопчик, який сміється і не відповідає на ваші питання, ви
одразу здогадаєтесь, хто це такий.»)
7. Завдання.
Прочитайте
останнє речення казки. Чому твір завершується саме так? (Автор прагне не
тільки підтримати віру дітей у Диво, він переконує маленьких читачів у
існуванні Маленького принца, а це означає, що все, про що говорилось у казці, —
істинна правда. Автор вірить у своїх читачів, вірить у те, що вони не забудуть
уроки доброї казки.)
Як вибір жанру казки-притчі допоміг автору донести
читачам свої думки та свою позицію?
(Жанр алегоричної казки-притчі дозволив
автору просто й водночас глибоко передати свої думки щодо вічних цінностей:
Любові, Дружби, Краси, Надії, Вірності, Перемоги Життя над Смертю.)
- Яким чином алегоричні образи створюють у тексті
неповторну картину світу?
- Яку роль відіграв Маленький принц у долі льотчика?
Поміркуйте, яку роль відіграє цей образу долі читачів?
- Що таке дружба в розумінні героїв твору та автора?
- Яке значення, на думку автора, має справжня дружба
в житті людини? Чи погоджуєтеся ви з ним?
Антуан
де Сент-Екзюпері написав свою казку в 1943 році, через рік він, як і його герой
Маленький принц, назавжди полетів до невідомої планети. Цей твір багато
шанувальників письменника вважають заповітом. Що ж заповів письменник людству?
8. Створення узагальнюючої
схеми

9. Домашнє завдання:
- с.262 - 270 повторити;
- опрацювати записи у зошиті;
- виконайте завдання:
8-А клас:
Код доступу 819954
8-Б клас:
Код доступу 109464
Відпрацювання попередніх тем:
8-А: Код доступу 635605
8-А: Код доступу 635605
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua
8-Б:Код доступу 114003відкривши посилання
join.naurok.ua
Код доступу 713999
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua відкривши посилання
Комментариев нет:
Отправить комментарий