6 кл. З.Л. 29.10.2020 І.А.Крилов

 Матеріал до вивчення теми

"Крилаті криловські слова" 

І.А.Крилов - великий російський байкар.

"Квартет", "Бабка і Муравель", "Вовк і Ягня"

І.   Актуалізація опорних знань

1. Минають століття, приходять нові покоління, а байка стоїть на сторожі загальнолюдських ідеалів – добра, справедливості. честі. Засуджує людські вади, які заважають жити суспільству. В нашому сучасному житті ще зустрічаються грубість, тупість. підступність, лукавство, несправедливість, жорстокість, неробство і дармоїдство.

Ось чому найвидатніші байкарі всіх часів, від Езопа до Глібова, вірячи в людину та її високе призначення на землі, звернулись до жанру байки.

Згадаймо визначення понятть  байка, алегорія, мораль, персоніфікація.

Байка – від давньоруської баять, баити – говорити, розповідати, невеликий за обсягом твір, алегоричного, повчального, гумористичного та сатиричного характеру.

«Літературознавчий словник-довідник» подає таке визначення байки – це «коротке, переважно віршоване, алегоричне оповідання, в якому закладено дидактичний зміст; один з різновидів ліро-епічного жанру»

Байка – один із найдавніших літературних жанрів.

На думку більшості дослідників байка як  і міф, була однією з перших форм художнього мислення. За допомогою байки люди шукали відповіді на запитання, які ставило перед ними життя.

Історично байка виникла з фольклорних джерел - прислів’їв, казок. Первісно це була байка-притча, яка носила здебільшого моралізаторський, дидактичний характер.

Із міфів байка вичленила світорозуміння і світобачення, додавши у свій зміст раціональність і моральність.

Своїм корінням байка сягає до казки. Найпершими виникли казки про тварин, які стали першоджерелом існування народної байки. неабиякий вплив на розвиток байки, її тематику мали соціально-побутові казки, що відображали уявлення людей про залежність нашого життя від Долі, Щастя, Злиднів, Біди, Горя, тощо і несли в собі дидактичне начало.

Байка має свою структуру.  Складається вона з оповідної частини та висновку – повчання. 

Діють: звірі, птахи, рослини, люди.

У вчинках персонажів байки висміюються людські вади.

Байка за своїм обсягом завжди лаконічна.

Неодмінною умовою байки є те, що вона містить у собі дію, тобто низку змін. 

Події, про які йдеться у байці важливі не самі по собі, вони пояснюють певну думку, певне моральне положення і тому мають алегоричний характер.

Алегорія – це втілення будь – яких якостей людини або явища, ідеї в образі предмета чи тварини.

Персоніфікація (уособлення) перенесення властивостей людини на рослини тварини, предмети).

Байка має повчальність. Повчальність байки розкривається через її алегоричність. У байці відсутні метафори, її мова проста, невигадлива. 

Езоп – легендарний засновник байки.

Відомості про життя Езопа в працях Геродота. Достеменно, чи і насправді, Його ім’я вперше згадується в працях давньогрецького історика Геродота . Геродот згадує його як історичну особу і досить відому постать, повідомляє про те, що Езоп жив на острові Самосі в першій третині УІ ст. до н. е. і був рабом у якогось Уадмона. 

Життєпис байкаря.

Про Езопа було складено багато легенд, на їх основі і був складений «життєпис» байкаря. Легенди розповідають, що був він від народження горбатим, але дуже розумним. Езоп завжди виявлявся мудрішим і винахідливішим за свого пана, за багатьох мудреців. 

Збірка байок, яку приписують Езопу.

Його прозові байки спочатку поширювалися в усному мовленні, згодом їх почали збирати в рукописні книги. Езопу приписують збірку, яка вміщує 426 байок  написаних прозою. В ній поряд із добре відомими сюжетами, трапляються й анекдоти, до найрізноманітніших епох. Серед найвідоміших байок «Вовк і Ягня». «Жаба і Віл», «Лисиця й виноград».

Художні особливості байок Езопа.

Байки Езопа вирізняються надзвичайною лаконічністю, чітко висловленою мораллю.

В своїх творах Езоп вдавався до алегорії, зашифровував думку, не висловлюючи її прямо.

Звідси походить вислів «езопова мова» до цього художнього засобу звертаються тоді, коли не можна сказати про щось прямо.

2. Виконайте завдання:

Код доступу 9351312
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

ІІ.   Робота з новим матеріалом

1. Нове знайомство

2. Робота з підручником: с. 50 - 52 читати.

3. Прослухайте байки І.Крилова



4. Робота з текстом підручника:

 - с. 52 - 53 виразне читання

 - усно орацюйте питання с. 53 - 54

ІІІ.   Домашнє завдання:

1. с. 50 - 54 опрацювати.

2. повторити вивчений матеріал за темою "Мудрість байки"

3. підготуватись до Т.О.: с. 54 - 56 (опрацювати усно) 

4. виконайте завдання:

Код доступу 2705539
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

Комментариев нет:

Отправить комментарий