Матеріал до вивчення теми
Г.Гарсія Маркес. Короткі відомості про митця.
Специфіка «магічного реалізму». Синтез реального і фантастичного в оповіданні
«Стариган із крилами». Відображення моральної деградації людства. Символічний
зміст образу янгола. Ідея прагнення до внутрішнього вдосконалення, морального
відродження, повернення до вічних цінностей.
1. Познайомтесь з життям та творчістю Г.Гарсіа Маркеса
Цікаві факти із життя письменника
1.
Габріє́ль Хосе́ де ла Конкордія Гарсі́я Ма́ркес ( шанувальники доброзичливо
називали його Габо) народився 6 березня 1927 в Колумбії. Габріель був
найстаршим із шістнадцяти дітей простого телеграфіста Еліху Гарсіа і його
дружини Луїзи.
2.До
8 років його виховували дід з бабцею. Дід часто говорив йому: "Ти
і уявити не можеш, скільки важить мертва людина", нагадуючи про
те, що немає більшого тягаря, ніж вбивство людини. Ці думки Гарсіа Маркес
пізніше інтегрував в свої твори. Бабуся хлопчика ставилася до незвичайного як
до чогось абсолютно природного. Фантастичні або неймовірні історії його бабця
оповідала так, ніби вони були незаперечною правдою. Цей "незворушний
стиль" проявився пізніше у творах письменника.
3.У
школі він був боязкою дитиною, не грався, а захоплювався написанням
гумористичних віршів і малюванням коміксів. Однокласники прозвали його "El
Viejo" ("Старий").
4.У
коледжі юнак став капітаном команди Liceo Nacional
Zipaquirá в трьох дисциплінах: футбол, бейсбол і
бігу. Після закінчення університету працює репортером.
5.У
1955 році була опублікована перша повість Гарсіа Маркеса "Опале
листя" про старого полковника. На пошуки видавця письменникові знадобилося
7 років. Реальні події роману охоплюють усього 30 хвилин з життя головного
героя. Правда, при цьому внутрішній монолог охоплює чверть століття.
6.В
одному з інтерв'ю журналу Playboy Маркес розповів,
що цноти він позбувся в 13 років, і з того часу має тісну дружбу зі жрицями
кохання.
7.
Габріелю було 14, коли він познайомився зі своєю майбутньою дружиною Мерседес
Барча (їй в ту пору було 10 років). У 1945 р Маркес присвятив їй вірш під
назвою "Ранковий сонет божественній школярці". У 1958 році майбутній
класик одружився на коханій, у них народилися два сини — Родріго і Гонсало.
8.
Габо пробував писати казки для дітей. Переконали його цього не робити сини
письменника, які прочитавши одну його казку, сказали: "Ти, справді,
думаєш, що діти настільки дурні?"
9.
У 1957 році Габріель Гарсіа Маркес побував як журналіст на Всесвітньому
фестивалі молоді й студентів у Москві. Їхав через Чоп. Провів у ньому близько 5
годин. Результатом поїздки стали подорожні нариси "СРСР: 22, 400 000
квадратних кілометрів без єдиної реклами кока-коли!". Ось яке враження на
нього справила столиця: "Москва - найбільше село в світі - не відповідає
звичним людині пропорціям. Позбавлена зелені, вона виснажує, пригнічує.
Московські будівлі - ті ж самі українські будиночки, збільшені до титанічних
розмірів. Ніби хтось відпустив мулярам стільки простору, грошей і часу, скільки
їм треба, щоб втілити пафос прикрашення, що їх охопив".
10.
За словами письменника, якби він не став літератором, то хотів би бути тапером
(музикантом) в барі. Таким чином "він би допомагав закоханим ще сильніше
любити один одного".
11.8
грудня 1982 року Гарсіа Маркес був нагороджений Нобелівською премією з
літератури "за романи й оповідання, в яких фантазія і реальність,
поєднуючись, відображають життя і конфлікти цілого континенту". Гарсіа
Маркес став першим колумбійцем, нагородженим Нобелівською премією . У своїй
промові він сказав, що кожен письменник несе відповідальність за "створення
утопії, де ніхто не зможе вирішувати за інших, як їм вмирати, де любов буде
справжньою, а щастя - можливим і де народи, приречені на сто років самотності,
знайдуть, зрештою, право на життя".
12.
У 1985 році Маркес повністю припиняє писати. Першою художньою книжкою після
двадцятирічного затишшя стала повість "Згадуючи своїх сумних повій",
опублікована в 2004 році. Але за місяць до того, як відбулася офіційна
презентація роману, рукопис потрапив у руки "піратів", які відразу ж
запустили її в продаж. У відповідь на це Габо змінив фінал роману. Ті
нечисленні піратські екземпляри, які не встигла вилучити поліція, тепер є
справжньою цінністю для колекціонерів книг.
13.
По три пачки сигарет на день викурював за роботою Маркес. У 1989 році лікарі
виявили у 62-річного письменника ракову пухлину в легенях, проте після
перенесеної операції він продовжував працювати. У 1999 році у нього знайшли
лімфому, після чого йому зробили дві складні операції . Маркес, коли дізнався
про ракову пухлину в легенях, повівся непередбачувано. "Я скоротив
кількість друзів до мінімуму, відключив телефон, скасував поїздки й інші плани
і почав писати день і ніч, без зупинки", — розповідав.
Маркес
закохався в дружину, коли йому було 14 років, а їй 10
14.У
2009 році уряд Мексики все-таки зізнався, що з 1967 по 1985 влада не
"спостерігала", а стежила за письменником через його зв'язки з
комуністичними лідерами. Преса неодноразово ховала письменника. Він навчився
ставитися до цього з гумором та іронією і зовсім не ніяковів, коли його просили
прокоментувати свою чергову смерть.
15.У
2012 році брат письменника, Хайме, оголосив, що Гарсіа Маркес страждає
недоумством. Два роки по тому Габріель був госпіталізований з сильним
зневодненням - у нього знайшли інфекцію в сечовому тракті і легенях. 17 квітня
2014 року 87-річний Гарсіа Маркес помер від пневмонії. Після панахиди
шанувальники письменника провели його в останню путь гучними оплесками і
тисячами паперових метеликів жовтого кольору, запущених в нічне небо Мехіко в
нагадування про роман "Сто років самотності", де за одним з героїв
завжди летіли жовті метелики.
16.
У репертуарі української групи "Дороги Міняють Колір" є пісня
"Сто років самотності".
Цитати письменника:
Не
докладай аж стільки зусиль, все найкраще трапляється несподівано.
Весь
світ хоче жити в горах, не розуміючи, що справжнє щастя в тому, як ми
піднімаємося вгору.
Люди
старіють, тому що перестають любити.
Людина
вмирає не тоді, коли повинна, а тоді, коли може.
Натхнення
приходить тільки під час роботи.
Людина
так любить одноразові речі тому, що вона і сама одноразова.
Я
не ношу капелюха, аби не мусити перед кимось його знімати.
Всяка
річ - жива. Треба тільки зуміти розбудити її душу.
Якщо
ви зустрінете свою справжню любов, то вона від вас нікуди не подінеться - ні
через тиждень, ні через місяць, ні через рік.
Відповідай
йому "так". Навіть якщо помираєш від страху, навіть якщо потім
покаєшся, бо будеш каятися усе життя, якщо зараз відповіси йому "ні".
Якщо
у щось залучена жінка, я знаю, що все буде добре. Мені абсолютно ясно, що жінки
правлять світом.
Немає
ліків, які здатні вилікувати те, що може вилікувати щастя.
Хто
чекає довго, може почекати ще трохи.
Гроші
- послід диявола.
Навіщо
витрачати стільки слів, щоб пояснити те, що відчуває людина на війні, якщо
достатньо одного слова - страх.
Нас
оточують незвичайні, фантастичні речі, а письменники наполегливо розповідають
нам про неважливі, повсякденні події.
Не
дай собі померти, не випробувавши цього дива - спати з тим, кого любиш.
Література
- найкраща забава, придумана, щоб знущатися над людьми.
Правда
чи вигадка - яка різниця? Все стане правдою з часом, будь-яка дурниця!
Знання
і мудрість приходить до нас тоді, коли вони вже не потрібні.
У
сімейному житті куди легше ухилитися від катастроф, ніж від прикрих
дріб'язкових дрібниць.
Будь
спокійний. Померти важче, ніж здається.
Життя
- це не те, що прожила людина, а те, як вона це пам'ятає, щоб розповісти про
це.
2. Опрацюйте теоретичний матеріал:
"Магічний реалізм" у
широкому значенні - це напрям, у якому органічно поєдналися елементи дійсного
та уявного, реального і фантастичного, побутового та міфологічного, ймовірного
і таємничого, повсякденного буття і вічності. Подібне визначення подав і
літературознавчий словник-довідник.
"Магічний реалізм" - це
також умовна назва модерністської течії в літературі Латинської Америки другої
половини XX століття.
У широкому значенні "магічний
реалізм"
виявився на різних етапах розвитку літератури (Ф. Рабле, П. Кальдерой, Й. Гете,
Е. Т. А. Гофман, Е. А. По, Ф. Кафка, М. Гоголь, М. Булгаков).
У вузькому значенні найбільше
цей напрям розвинувся у латиноамериканській літературі XX
століття (А. Карпентьєр, Ж. Амаду, Г. Г. Маркес, М. Варгас, М. Астуріас та
інші). Особливу роль у творчості цих авторів відіграв міф, який виступив
основою твору. Митець, намагаючись осмислити різноманітні явища
(реальні, свідомі, культурні та інші), прагнув до універсальності своїх образів
і створення загальної моделі буття. Класичним зразком такого методу став роман
Г. Г. Маркеса "Сто років самотності", де в міфічно-реальних образах
було відтворено історію Колумбії та всієї Латинської Америки.
Термін "магічний реалізм"
уперше застосував німецький мистецтвознавець Франц Рот у 1925 році стосовно
німецького експресіонізму, якому він присвятив монографію
"Постекспресіонізм. Магічний реалізм. Проблема нового європейського
живопису". За Ф. Ротом, "магічний реалізм" - це така концепція,
що протистояла футуризму і, не відмовляючись від мімезісу, тобто відтворення
дійсності, виявила внутрішньо притаманний буденності "магічний
зміст".
Автори
намагалися осмислити історичний досвід людства у широкому міфологічному і
культурному контексті, не зосередились на окремих фактах чи подіях, а
висвітливши загальні тенденції духовної та суспільної еволюції.

Представники "магічного
реалізму" у своїй творчості використали такі міфологічні елементи:
- Своєрідне вільне поводження латиноамериканців із часом і простором, яким не властиві послідовність і хронологія, розміреність і лінійність;
- До життя і
смерті вони ставляться як до природних явищ; смерть для латиноамериканців
- це лише перехід до іншого світу.
Для
існування "магічного реалізму"
обов'язковою умовою стала специфічна трансформація об'єктивної реальності в
художньому творі. Риси "магічного реалізму" латиноамериканської літератури
- Звернення до
національних джерел, традицій;
- Використання
потенціалу усної народної творчості;
- Широке
використання міфа (міфологізм і міфотворчість);
- Синтез
побутового і чарівного, сучасності та історії, дійсного і уявного;
- Філософська спрямованість творів;
- Узагальненість,
універсалізм образів та ситуацій;
- Прийом
очуднення (полягав у тому, щоб "вивернути дійсність навиворіт, щоб
розглянути, яка вона зі зворотного боку");
- Осмислення
історичного, культурного, соціального досвіду людства в конкретних
художніх образах;
- Використання традиційних сюжетів та мотивів (одіссея, робінзонада, міф про Сізіфа тощо);
- Атмосфера
чарівного, фантастичного, містичного, що супроводжує буденне, звичне тощо;
- Активне
включення до своїх творів образів тотемних тварин, рослин, анімістичні
уявлення тощо;
- Яскраве
використання символіки чисел, кольору;
- Особлива образна система, героями творів
"магічного реалізму" стало корінне населення Латинської Америки, яке відрізнялося від європейців іншим типом мислення, світосприйняття; вони - виразники латиноамериканської самобутності; в героях особистісне начало приглушене; вони виступили носіями колективної міфологічної свідомості, яка і стала об'єктом змалювання;
- Дійсність висвітлювалася крізь призму міфологічної свідомості;
- Поетичне
сприйняття навколишнього, що базувалося на особливому ставленні до часу і
простору, якому не притаманні послідовність і хронологія;
- Характерна манера письма, що ґрунтувалася на народній образності (грі слів, паралелізмі, алітерації, ритміці, метафорах).

Художній
світ Маркеса характеризують:
- прагнення відтворити “моделі”
національного буття,національної історії, національного мислення;
- поєднання соціального й буттєвого
аспектів, майстерна передача їхнього місцевого колориту;
- міфопоетична забарвленість картин
повсякдення й побуту;
- тема розладу людських взаємин у світі;
- змалювання
дивного, незвичайного, абсурдного, надприродного,
усяких
метаморфоз;
- створення
фантастичної дійсності, в якій зруйновані межі між
реальним
та надреальним, об'єктивним і суб'єктивним.
Жанр – оповідання. «Стариган
із крилами» належить до напрямку магічного реалізму.
Рік видання – 1955
(вперше видано англійською 1972)
Стариган із крилами сюжет
Несподівано
на одному із сільських дворів з’явився дивний чоловік. Це був стариган із
білими крилами. Після дискусій жителі села вирішили, що це янгол. Його поселили
в курнику. Довідавшись про янгола, до двору господаря Пелайо прийшов священик і
захотів повідомити про диво вищих церковних осіб. Згодом стан здоров’я
старигана значно погіршився і всі вирішили, що стариган помирає. Проте через
певний час стариган вилікувався та полетів із дому.
“Стариган із крилами” проблематика
Автор
у твору «Стариган з крилами» піднімає ряд проблем.
Найяскравіше можемо прослідкувати проблему
духовного падіння суспільства,
моральної деградації людства. Варто наголосити також на проблемі вибору – що у
сучасному світі вибирає людина – земне чи мирське – добро чи
зло? Чи готова пожертвувати принаймні мізерно заради порятунку незнайомої
людини?
Яскраво
автор показує проблему любові до
ближнього, особливо в епізодах, коли люди згущають
над янголом – б’ють, припікають залізом, тицяють
пальцями, кидають у клітку недоїдки, а він просто терпить.
Філософський сенс зустрічі янгола з
людьми
Оповідання
«Стариган з крилами» – це тонкий і надзвичайно чутливий сплав почуттів у
реальному та міфологічного вимірах. Жителі невеличкого селища
Пелайо та Елісенда надзвичайно заклопотані своїми справами. Погода жахлива, дощ
не припиняється уже впродовж трьох діб. У таку негоду
подружжя знаходить на своєму подвір’ї старого, лисого жебрака, в подертому
одязі, який не мав змоги підвестися через велетенські крила, які так природньо
виглядали із-за спини. Коли люди трохи отямилися, дійшли висновку,
щоб перед ними янгол. Парадоксально, та ми звикли уявляти собі їх
зовсім по-іншому…Посланці Господні мають бути білосніжні, прекрасні, витончені…Усі
життєві негаразди і біди є місцем для зустрічі з Богом. І цей Ангел
теж прийшов в той момент, коли цього потребувала не лише родина Пелайо,
але й усі жителі селища. Чому в такому вигляді? Напевно, щоб відобразити
глибину душі і помислів цих людей. Адже, із прибуттям ангела ніхто
з них не змінився, духовно не очистився, їхні серця не тягнулися до світла.
Найвищою
метою подружжя було матеріальне збагачення, жителів селища
– побачити «дивину», люди завжди потребують вина і видовищ, отцеві
– не втратити свою парафію. Ці люди просто звикли жити своїм приземленим
безкрилим життям, зовсім не усвідомлюючи сутність людського
призначення на землі. Мірилом людських
взаємин стають не любов, повага,
добро, а гроші, матеріальні здобутки. Цим оповіданням Маркес хотів людство попередити і показати,
як близько ми до «безкрилої»
катастрофи… Люди не здатні сприйняти високі, благородні істини, вони перебувають у полоні
байдужості, корисливості, розрахунку. Але автор має надію на краще, тому
ангел не помирає, а одужує і відлітає в піднебесся
Джерело: https://dovidka.biz.ua/starigan-iz-krilami-analiz/ Довідник цікавих
фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua

4. Виконайте тренувальні завдання:
Літературний диктант (виконану в зошиті роботу можно відіслати для перевірки за адресою: veronika.nikanoria@gmail.com)
1.Дата та місце народження Маркеса
2.Хто
виховував хлопчика?
3.
Хтоє прообразом Урсули Буендіа зі "Ста років самотності»
4.Коли
перше оповідання письменника вийшло у світ?
5.Ким
довгий час працював Маркес?
6.
Над яким романом автор почав роботу у Парижі?
7.Головна
тему всіх творів Маркеса?
8.Чим
змушений був Маркем заробляти собі на хліб?
9.
Яка книга Гарсія Маркеса перекладена на всі основні мови світу?
10.
Засновником якого реалізму був письменник?
11.
Що спонукало письменника до участі у визвольній боротьбі
12.Дата смерті письменника
12.Дата смерті письменника
Тренувальній тест:
1. Укажіть, представником якої
національної літератури є Г. Гарсіа Маркес
А. американської; Б.
латиноамериканської; В. іспанської; Г. італійської
2. Укажіть напрям, до якого можна віднести творчість Г. Гарсіа
Маркеса
А. реалізм; Б. неоромантизм; В. сюрреалізм; Г. магічний реалізм
3. Визначте, хто такий стариган із крилами
А. волоцюга; Б. ангел; В. штукар; Г. божевільний
4. Укажіть негаразди, які передують появі старигана з
крилами
А. нашестя крабів; Б. смерть дитини; В. повінь; Г. голод
5. Укажіть, де Пелайо та Елісенда ослили старигана з
крилами
А. на горищі; Б. у стайні; В. у вітальні; Г. у курятнику
6. Укажіть
слово, яке доповнює речення: «Сусіди стояли˂…˃, розглядаючи ангела без будь-якої
святобливості, й кидали йому їжу крізь сітку, немовби то було не надприродне
створіння, а якась…
А. потвора; Б. циркова тварина; В. звичайна людина; Г. мана
7. Укажіть дива, яких не робив
ангел
А. у сліпого виросло три нових зуби
Б. паралітик не почав ходити, але мало не виграв у лотерею великі гроші
В. у прокаженого на уражених місцях виросли соняшники
Г. неслухняна дівчинка перетворилася на павука
8. Укажіть зміни, які відбулися у
селищі після появи ангела
А. жителі стали добріші; Б.
жителі стали щиріші
В. люди замислились над сенсом свого життя; Г. нічого не змінилося
9. Укажіть, якими не були жителі
селища
А. байдужими до ближнього; Б.
фанатично віруючими
В. меркантильними; Г.
приземленими
10. Укажіть причину відчаю
Елісенди
А. зневага до ангела; Б. в неї
не було сил жити в пеклі, повному ангелів
В. відмова чоловіка купити новий капелюшок; Г.
зникнення ангела
11. Визначте, чому ангел полетів
з селища
А. жителі селища не заслуговували на ангела
Б. ангел вилікувався, тому й полетів
В. ангел виконав свою місію
Г. йому набридло перебувати там.
5. Домашнє завдання:с. 206 - 210 читати, опрацювати теорію
с. 210 - 214 читати, с. 214 усно опрацювати запитання
виконати завдання:
Код доступу 452697
Комментариев нет:
Отправить комментарий