Матеріал до вивчення теми
Життєвий
і творчий шлях М.Булгакова. Булгаков і Україна.
Конфлікт
митця із владою в умовах тоталітарної радянської системи. Роман
«Майстер і Маргарита» як «роман-лабіринт» зі складною філософською
проблематикою. Культурні й літературні джерела твору. Проблематика та система
образів роману.
Я не шепотом в углу выражал
свои мысли.
Мой литературный портрет
закончен,
и он же есть политический
портрет.
М.Булгаков
І. Актуалізація опорних знань
Творчість великого митця російської літератури дуже цікава і різноманітна.
За своєю сутністю він був ліриком, але життя змусило його стати сатириком. Саме сатира допомагала йому маскувати зображення тогочасних вад суспільства. Він не міг змиритися з насильством, зі знищенням інтелігенції. Головною проблемою своєї країни він вважав відсутність культури і темноту. Він кидався у бік на захист „розумного, доброго, вічного”, що було створено кращими людьми Росії.
Все
це спонукало його до творчості, настільки багатогранної, що твори Булгакова й
нині сприймаються і розуміються по-різному.
Роман М.Булгакова не вкладається в традиційний аналіз. Цей твір можна вважати побутовим, бо ми знайдемо у романі широку картину московського побуту 30-х років. Але не менше є підстав для його визначення і як твору фантастичного або філософського, сатиричного або любовно-ліричного.
Все
настільки органічно переплелось, і враження від твору надзвичайні. Твір змушує
замислитись і про реалії життя, і про смерть, і про безсмертя, і про любов, і
про реальне, і про нереальне…
Письменник
в 1928-1929 рр. переживав складний період, пов’язаний із всебічним нападом на
його п’єси, роман „Біла гвардія”, сатиричні твори (був навіть „Понтій Пілат”).
Головрепетком
то дозволяв, то забороняв його п’єси. Є твердження, що саме власна доля
дозволила письменнику пригадати біблійну історію і ввести її до роману. Перший
варіант був багато в чому іншим. У ньому навіть не було майстра і Маргарити.
Диявол з’являється у Москві один. У розмові з раппівськими літераторами
доводить їм, спираючись на історії страждань Христа, жорстокість їх фанатизму.
Сатана був і головним героєм твору, звідси назва „Інженер з копитом”.
1929
рік – через повну заборону творів Булгаков зупинив роботу над романом. Почалися
прохання, звернення… і на знак протесту – спалив рукопис (автор розірвав
сторінки навпіл і половину спалив, а половину – зберіг).
1931
рік – повернення до твору, а в дійсності це був початий заново твір. У творі
з’явився Ієшуа Га-Ноцрі, двійник автора і водночас незалежна людина. З’явилась
Маргарита, прообразом якої була Олена Сергіївна Шкловська. Воланд разом зі
своєю свитою втілював князя Пітьми.
Перший
варіант було закінчено 1934 р., останній – 1938 р., але й пізніше автор
доопрацював твір.
Зміст
твору розширявся і в глибину, і в ширину. Виник єдиний сплав – багатожанровий і
багатоплановий твір.
Іще
у варіанті 1929 року у творі була оповідь Воланда про Христа і Понтія Пілата. З
часом вона наповнила і зміст нового твору. Це „роман у романі”, написаний одним
із центральних героїв „Майстра і Маргарити” і який став його долею – це склало
основу всього роману.
У
чотирьох Євангеліях Нового Завіту описана хресна смерть Ісуса. Булгаков ніби
створює свій власний варіант. При своїй зовнішній схожості на людей Ісус у
письменника наділений надзвичайним внутрішнім світом. Люди готові йти за ним
скрізь. Головна його перевага – повна незалежність розуму і духу.
Варіанти
назв роману: „Чорний маг”, „Копито інженера”, „Жонглер з копитом”, „Син В.
(…)”, „Гастроль (Воланда)”, „Інженер з копитом”, „Майстер і Маргарита”
(1937-1938).
ІІІ. Думка експерта.....
....І ще одна думка...
ІV. Для роботи з зошитом
Джерела
роману
Реальні
факти
життя Булгакова та історії СРСР у 1920—1930 рр. Життя в СРСР у
1920—1930 рр., мистецькі організації, побут городян, репресії, долі митців
тощо. Життя Москви та Києва, двох міст, з якими найбільше пов’язана діяльність
митця. Враження від творів мистецтва («Демон», «Шестикрилий Серафим» М.
Врубеля, полотна В. Васнєцова у Володи-мирському соборі у Києві, художня
панорама «Голгофа» тощо).
Книжні. Е. Ренан «Життя
Ісуса», Г. Сенкевич «Куди йдеш», А. Франс «Прокуратор Іудеї», Й. В. Ґете
«Фауст», Гофман «Малюк Цахес», «Золотий горнець», твори М. Гоголя, філософія В.
Соловйова, твори Ф. Достоєвського
Міфологічні. Євангельські
легенди про Ісуса Христа, Понтія Пілата, Іуду та ін. Біблійні міфи про Диявола
та поєдинок Христа з ним. Слов’янські міфи про відьом, демонів, нечисту силу.
Європейські міфи (німецька легенда про народження Пілата, швейцарська легенда
про неспокій Пілата і його муки тощо). Апокрифи (різні трактування долі Іуди,
Пілата та інших біблійних персонажів)
Філософія
Г. Сковороди.
Сковорода
Григорій Савич — видатний український філософ-просвітитель, поет. Розробив
вчення про дві природи й три світи.
•
Дві природи — видима й невидима — є у кожній речі чи явищі. Видима відразу
впадає у вічі, а невидима — це справжня сутність. Стрижнем філософської теорії
Г. Сковороди стала ідея вічного прагнення людини осягнути й збагнути це вище,
вічне, невмируще. Все це є у кожному явищі, у кожній речі, але насамперед — у
душі людини. Тому пізнавати самого себе — це значить пізнавати людину взагалі.
Тривала подорож до найпотаємніших таємниць людського серця — це і є шлях
філософа Г. Сковороди
• Сковорода
визнавав Бога як основу вищої моральності, справедливості, гуманності. Всі ці
ознаки притаманні істинній людині, яку філософ порівнював з Богом.
•Три
світи у вченні Сковороди — це Всесвіт, Біблія і людина. Всесвіт – макросвіт,
зашифрований у світі символічному — Біблії, який належить пізнати людині —
мікросвітові. Тобто, у Біблії прихована й сконцентрована уся мудрість Всесвіту,
а пізнати її належить людині.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/mayster-i-margarita-analiz/
Ця
інформація допоможе підготувати літературний паспорт твору.
“Майстер
і Маргарита” аналіз твору (паспорт)
Автор – Булгаков
Рік
написання – 1929—1940
Жанр
“Майстер
і Маргарита”: містичний, філософський, сатиричний, фантастичний,
«магічний реалізм»
За
формою
– роман у романі (Булгаков пише роман про майстра; майстер пише роман про
Пілата; Левій Матвій пише про Ієшуа)
Тема “Майстер і
Маргарита” – Етична відповідальність людини за свої вчинки
Ідея
“Майстер
і Маргарита”
–
1) Пошук істини неможливий без терпіння мужності, кохання. В ім’я кохання і
віри Маргарита долає страх і перемагає обставини.
2)
Хід історії не міняє людську природу: Іуди і Алоїзії існують у всі часи.
3)
Письменницький борг – повернути людині віру у високі ідеали, відновити істину
всупереч обставинам життя.
Події в московській частині роману
відбуваються у Страстний тиждень з 1(середа) по 4 травня 1929 року, а
нічний політ доводиться в ніч на Пасхальну неділю 5 травня.
Єршалаїмські
події
– суд над Ієшуа і страта відбуваються в п’ятницю 14 нісана. Попутно
згадується, що Ієшуа приїхав в Ершалаїм в середу, 12 нісана, а закінчуються
єршалаїмські події вранці в суботу 15 нисана. За староєврейським календарем це
могло бути у 29-ому р.
«Майстер
і Маргарита» проблематика
філософські
та моральні: існування Бога;
морального
вибору;
взаємин
особистості з владою;
віри
та безвір’я;
кохання;
честі
та справедливості;
бездуховності,
міщанства;
співвідношення
добра та зла;
совісті
та мистецтва;
кар’єризму.
«Майстер і Маргарита» герої твору
Герої
«єршалаїмського світу»:
Ієшуа,
Пілат, Каїфа (первосвященик), Марк Щуробій, Левій Матвій, Юда
Реальні герої Москви 1930-х рр.
Берліоз, Бездомний, Латунський, Варенуха, Римський, Поплавський та ін.
Фантастичні герої
Воланд, Азазелло, Коров’єв, кіт Бегемот, Ґелла
Герої, пов’язані з темою кохання, мистецтва
Майстер,
Маргарита
Художній простір
Земний
світ (мікрокосм)
Москва 30-х років (зовні — цілком благополучне суспільство, а насправді — світ
абсурдного існування, де зникають люди, переслідуються творці, ніхто не вірить
у Христа )
М.Берліоз
– голова МАССОЛІТу
Іван
Бездомний – поет
критик
Латунський
Степан
Лиходєєв – директор вар’єте
фін
директор – Римський
адміністратор
Варенуха
бухгалтер
Ласточкін
конферансьє
Бенгальський
буфетник
Андрій Фокич Соков
професор
психіатрії Стравінський
Никанор
Іванович Босий – голова жит. Тов.
буд. № 302-біс
голова
акустичної комісії московських театрів Семплеяров
Поплавський
– дядечко Берліоза
Наталя
– покоївка Маргарити
Микола
Іванович –сусід Маргарити
Алоїзій
Могорич – зрадник майстра
Біблійний
світ (символічний)
Єршалаїм (зовні — оплот державної влади, а насправді — духовно нице
суспільство, втілення насильства, що карає за будь-яку віру, окрім віри в
кесаря)
Понтій
Пілат – прокуратор Іудеї
Ієшуа
– мандрівний філософ
Марк
Щуробій – центуріон первосвященик
Каїфа
Афраній – начальник тайної поліції
Левій
Матвій – учень Ієшуа
Іуда
– зрадник
Ніза
Космічний світ (макрокосм) Воланд і його почет (зовні — як люди, а
насправді — це диявол і його демони)
Воланд
Азазело
Коровєв
-Фагот
кіт
Бегемот
Абадонна
V. Домашнє завдання:
1. с. 54 - 60 читати,
2. с. 60 - 70 опрацювати.
3. виконайте завдання:
11 - А кл.:
11 - Б кл.:
Комментариев нет:
Отправить комментарий