Матеріал до вивчення теми
Теоретичні засади й художні відкриття поезії французького
символізму. Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці.
П. Верлен
(1844 – 1896). «Поетичне мистецтво», «Осіння пісня».
Естетичні погляди поета у вірші «Поетичне мистецтво».
Зображення пейзажів природи і душі в «Осінній пісні». Сугестивність,
музичність, живописність лірики.
1. Опрацюйте теоретичний матеріал
Одним
із провідних напрямів у мистецтві на
межі ХІХ-ХХ ст. стає символізм.
Як
літературна течія символізм сформувався у французькій поезії 1870 - 1880-х рр. і
розвивався до початку ХХ ст. В основу естетичної системи символізму покладено
символ як засіб уникнення повсякденності, досягнення ідеальної сутності світу —
краси.
Слово — це натяк, образ-загадка. Значний
вплив на розвиток естетичної концепції символізму мав німецький романтизм, а
також ідеї німців А. Шопенгауера та Ф. Ніцше й росіянина В. С. Соловйова.
Французькі
символісти проголосили існування кількох світів:
Ø реального
(об’єктивного),
Ø
духовного (суб’єктивного)
Ø ідеального
(світу вічних ідей)
На їхню думку, матеріальна природа — то лише оболонка
для духовної субстанції, яку має звільнити поет, щоб спрямувати її на пошук вічної Ідеї, Краси та Гармонії.
Французькі
символісти започаткували створення таких образів і символів, які навіювали
читачам певні настрої, асоціації та аналогії Поети не виголошували своєї думки
безпосередньо, нічого не з’ясовували до кінця, не робили висновків і тим
більше не повчали. Вони давали змогу
читачам самим «домислити й завершити написане».
Символісти
вважали поета божеством, оскільки він інтуїтивно відчуває шлях до істини. А
інтуїція ототожнювалася з містичним прозрінням, адже завдяки їй поет пізнає
правду, за словами М. Метерлінка, «таємничішу і глибшу, ніж правда
матеріальна».
Поринаючи
у світ духовних переживань особистості й шукаючи «вічну істину», символісти використовували такі художні
засоби, як:
v складний
метафоризм,
v
інакомовлення,
v
натяки,
v
символіку,
v
мелодійність,
v
багатозначність слів,
v абстрагованість
образів тощо
Саме цим можна пояснити високий ступінь умовності
символістських творів.
Символізм (від латин. знак) — одна з течій модернізму, у якій замість художнього образу, що
відтворює певне явище, використовують художній символ, що є знаком мінливого
«життя душі» й пошуком «вічної істини».
Ці
засади яскраво відображені в поезії С. Малларме «Лебідь».
—
У поетиці символ визначають
як багатозначний предметний або словесний образ, який об’єднує різні плани
зображеної митцем дійсності на основі їхньої чуттєвої спільності, певної
однорідності символ у мистецтві як багатозначний тип ціннісних відносин стає
рівнозначним своєму призначенню, якщо в ньому втілено високий дух і талант
художника. Гора Фудзі в Японії — символ краси, овіяний легендами, поезією,
мінливістю сприймання краєвидів. Цій темі Кацусіки Хокусай присвятив цілу
серію картин, назвавши її «36 краєвидів Фудзі». Це також символ однієї з вершин
японського мистецтва.
Найвидатніші представники
символізму:
П. Верлен, А. Рембо, С. Малларме (Франція); Е. Верхарн (Е. Вергарен), М.
Метерлінк (Бельгія); С. Ґеорґе (Німеччина); Р.-М. Рільке (Австрія); В. Я.
Брюсов, О. О. Блок, Андрій Бєлий (Росія); М. К. Вороний, Олександр Олесь, П. Г.
Тичина (Україна).



2. Виконайте завдання:
1. Доберіть асоціації до слова «символізм» і запишіть їх
у зошит.
2. За допомогою інформаційного плаката розкрийте поняття
«символізм» як літературна течія модернізму.
3. Як ви розумієте твердження українського
літературознавця Дмитра Наливайка про те, що «крізь символізм пролягали
магістральні лінії руху європейської поезії»?
4. Прокоментуйте інформаційний плакат (див. с. 185),
присвячений французькому символізму.
5. На прикладі уже відомих вам творів Ш. Бодлера проілюструйте літературні знахідки французького
символізму.
6. Розкажіть про взаємодію символізму й імпресіонізму в
літературі.
7. Підготуйте повідомлення про вплив французького
символізму на розвиток української літератури.

3. Ознайомтесь з життям та творчістю Поля Верлена
4. Вірш "Поетичне мистецтво"
«Поетичне мистецтво» аналіз твору
Поля
Верлена і його «Поетичне мистецтво» дуже часто називають маніфестом символізму.
Та, на жаль, за свої поетичні погляди автор був гостро засуджений критиками. В
основі його філософії було зруйнувати будь-які канони класицизму. Що, власне,
Полю Верну і вдалося.
Рік
написання поезії: 1874.
Жанр:
ліричний вірш.
Літературний
напрям: символізм.
Віршовий
розмір: 4-стопний ямб.
Головна
думка: «Найперше – музика у слові!»
Умовно
поезію можна поділити на три частини. І саме в центральній частині письменник
заперечує класицизм і раціоналізм. Він
наголошує на тому, що основним завданням поета є принести естетичне задоволення
своєму читачу. А звідси випливає, що для поезії головне – форма, а не зміст.
Художні
засоби:
Епітети
– наймиліший спів – сп’янілий; зірок осіння метушня. Метафори – відтінок лиш
єднати може, сурму і флейту, мрію й сон.
Порівняння
– а не тяжить, немов закови.
Анафора
– в нім…в нім.
5. Вірш "Осіння пісня"
Поль Верлен “Осіння пісня” аналіз
Автор – Поль Верлен
Рік публікації – 1866.
Збірка — «Сатурнічні
поезії»
Цикл – «Сумні пейзажі»
Вірш
складається з трьох строф, по шість чотиристопних рядків у кожній. Це один з наймузичніших творів поета.
Особливої мелодики Верлен досягає за
допомогою алітерацій та асонансів. Наприклад, у першій строфі
присутня алітерація «l», «n» та
асонанс «on», у другій строфі використано асонанс «iens»
і алітерацію «j», «v».
Вірш
французького поета Поля Верлена “Осіння пісня” наповнений сумом і тугою. Автор
зіставляє настрій головного героя і осінь, коли в’яне природа, і вітер зриває
мертвий листок з гілки. Також можна описати душевний стан героя – його душа, як листок, зривається і летить в
сіру далечінь. Все навколо стає непомітним і похмурим. Автор згадує роки своєї
юності і на його очі навертаються сльози. Він показує осінь не як золоту пору,
а як захід життя, коли природа в’яне. Емоційний фон вірша створює мелодія
кожного рядка – сумна, тривожна, легка. Струни осінніх скрипок хвилюють душу.
Змінюються пори року, змінюється людина, її відчуття. Осінь – час
переосмислення минулого, налаштування на нові події і враження.
Основні образи поезії – осінь, вітер,
листя, струни, годинник, скрипка мають глибоке символічне значення.
Осінь
у цьому вірші зображається не тільки як пора року, а й як журба, утома, втрата
чогось прекрасного, наближення кінця. Чому сумує ліричний герой, чому тужить за
минулим? Хто знає… У вірші не випадково з’являється символічний образ
годинника, що відраховує миттєвості.
Сухим
листком осіннього листопаду стає душа ліричного героя, що потрапила під владу
фатальної долі.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/pol-verlen-osinnia-pisnia-analiz/ Довідник цікавих
фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
6. Домашнє завдання
10 - А клас:
- с. 183 - 187 читати, опрацювати теорію,
- с. 187 - 196 читати, короткий конспект
- с. 191 - 192 виразне читання
- виконайте перевірочний тест:
Код доступу 198896
10 - Б клас:
- с. 166 - 170 читати, опрацювати, вивчити теорію
- с. 171 - 176 читати, короткий конспект
- виконайте перевірочний тест до 20.04:
10 - А клас:
- с. 183 - 187 читати, опрацювати теорію,
- с. 187 - 196 читати, короткий конспект
- с. 191 - 192 виразне читання
- виконайте перевірочний тест:
Код доступу 198896
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
- с. 166 - 170 читати, опрацювати, вивчити теорію
- с. 171 - 176 читати, короткий конспект
- виконайте перевірочний тест до 20.04:
Код доступу 852335
Комментариев нет:
Отправить комментарий