10 кл.З.Л. 28.04.2020 МЕТЕРЛИНК 2

Матеріал до вивчення теми
М.Метерлінк. Ідея одухотворення життя й відновлення втрачених зв'язків у драмі-феєрії "Синій птах". Особливості розвитку сюжету. Роль фантастики. Символіка образів. Трактування фіналу
Потрібно вірити в можливість щастя, щоби бути щасливим.
Л. М. Толстой
1. Повторення:
2.   Актуалізація опорних знань
“Синій птах” — це філософська п’єса-казка про сенс життя і всемогутність людини.
Вона зачаровує своєю безпосередністю, у ній багато казкових мотивів. Не можна не погодитися зі словами критика й перекладача М. М. Мінського: ““Синій птах” залишиться надовго, можливо, назавжди, кращою феєрією, що глибиною задуму вивищує дітей до розуміння найскладніших істин і яскравістю форми дозволяє дорослим скинути із себе тягар років та подивитися на світ дитячими очима”.
· Чому саме Тільтіль і Мітіль мають знайти Синього птаха? Для чого він їм потрібен?
· Які місця відвідали діти у пошуках Синього птаха?
· Чому Душа Світла не завжди може перебувати поруч із дітьми? (Бачити лише істини іноді дуже тяжко.)
· У який часовий простір потрапляють діти?
· У Палаці Ночі хлопчик відчиняє двері одні за одними, знаходячи за ними таємниці. Назвіть, які саме.
· Назвіть усі Блаженства.
· Які Радощі існують поряд із позитивними Блаженствами? (Поряд із ними існують Великі Радощі: Радість Бути Справедливим, Радість Бути Добрим, Радість Думати, Радість Завтрашньої праці, Радість Материнської Любові.)
· Поясніть прихований зміст Царства Майбутнього.
· Від кого залежить прихід у наш світ винахідників, учених, філософів, які ощасливлять людство?
· Де діти знайшли свого Синього птаха?
· Чому Синій птах випурхнув із рук і полетів геть?
3.  Робота над новою темою
— “Синій птах” — одна з найбільших за обсягом п’єс Метерлінка: 6 дій на 12 малюнків (картин).
Автор старанно, із подробицями виклав не лише те, якими мають бути декорації кожного малюнку, а й як слід одягнути численних персонажів, яких у цій романтичній казці понад 70.
До того ж деякі з них досить незвичні: наприклад, Нежить, Дух Бука, Найситніше блаженство або Король Дев’яти Планет. Великі радощі драматург порадив одягти у “яскравий одяг тонких і ніжних відтінків: троянди, що мерехтить на сонці вод, янтарної роси, ранкової блакиті”.
А ось численних тварин він бачив у стилізованому селянському одязі. Яскраві та прозорі барви сценічних костюмів важливі для цього твору: вони є складовою й передумовою його загальної радісної, сповненої світлих сподівань атмосфери. Навіть такий персонаж п’єси, як Ніч, відзначається не похмурістю, а загадковою красою. На ній мали бути “ополисте чорне вбрання, таємничо висипане зорями, з червоногарячим поблиском. Вуаль, темні маки і т. ін.”. Коли восени 1908 р. Московський Художній театр розпочинав репетирувати “Синього птаха”, режисер Костянтин Сергійович Станіславський, звертаючись до трупи, пояснював необхідність нових сценічних засобів для цієї п’єси: щоб краще відтворити сновидіння, мрії, передчуття, властиві драматургії Метерлінка, що це неможливо передати традиційними театральними прийомами. Вистава мала бути наївною, простою, легкою, радісною, як сон десятирічної дитини, і водночас — грандіозною, щоб утілювати мрію видатного поета, захоплювати дітей та пробуджувати серйозні роздуми в дорослих.
1.  Аналіз тексту драматичного твору
Сюжетна лінія драми-феєрії М. Метерлінка “Синій птах”:
Дочка й син дроворуба напередодні Різдва засинають у своїх ліжках 
до них приходить маленька стара жінка у зеленій сукні й червоному ковпачку, одноока й кульгава (фея Берилюна)
розпочинаються пошуки Синього птаха
чарівний зелений капелюшок із діамантом, який повертає людям здатність бачити сутність речей, душі, усього, що їх оточує (якщо діамант повернути у певний бік, то можна зазирнути в минуле або майбутнє)
бідна кімната дроворуба перетворилася на феєрично гарну залу, а з усіх речей вистрибували їхні душі
Країна Спогадів, де діти зустріли своїх померлих дідуся й бабусю
Царстві Ночі, де за зачиненими дверима ховалися примари, хвороби, війни, жахіття, духи темряви, а також пахощі, згаслі зорі, світлячки й солов'їний співптаха немає
у лісі серед Духів Дерев його не знайшли
на сумному цвинтарі, де з розчахнутих могил піднімалися не мерці, а дивовижні квіти, тому щомертвих не було
у Садах Блаженств доля зібрала всі радощі плоті й духу, однак вони ще не доступні людям
у Царстві Майбутнього ще не народжені діти готувалися до своєї появи на світ
через рік блукань діти у супроводі Душі Світла повернулися до хвіртки рідного дому
Тільтіль і Мітіль прокинулися в залитій сонцем кімнаті у своїх ліжечках
до них завітала стара сусідка Берленґо, її хвора онука дуже хотіла б одержати на Різдво в подарунок пташку Тільтіля
горлиця Тільтіля майже зовсім посиніла: “Але це та Синя пташка, що ми шукали... Ми ходили так далеко, а вона тут...”
→ подарунок для хворої дівчинки
→ подарована горлиця принесла радість хворій дівчинці лише на мить: вона вирвалася з рук і відлетіла.)
До вивчення п'єси «БЛАКИТНИЙ ПТАХ» - Зарубіжна література ...
Висновок. Щастя не можна затримати, привласнити, приручити. Воно завжди попереду, завжди у мріях та сподіваннях, за ним слід іти все життя, шукаючи його в усьому — чудове, світле, невловиме. Таким є головний символ драматичної казки Метерлінка. Синій птах, як і Синя квітка романтиків, не дається в руки, він тільки вабить, породжуючи сподівання та вчинки людини.
схему композиції драми-феєрії М. Метерлінка “Синій птах”
Занотуйте схему композиції драми-феєрії М. Метерлінка “Синій птах” до зошитів.
 — Щастя, на думку Метерлінка,— у пізнанні сутності цього світу. Потрібно бути сміливим, щоб бачити приховане,— говорить фея Берилюна. Небезпечним і складним для дітей виявляється Шлях до розуміння, але вони зрештою долають його, а Синім птахом виявляється горлиця Тільтіля, яку він дарує хворій дівчинці. Уже не допомогти знайти — саме “повернути Синього птаха” прохає він наприкінці п’єси. Тільтіль і Мітіль не знайшли щастя особисто для себе, але, пізнавши безліч важливих істин, відчули відповідальність за щастя інших. Спостерігаючи за їхнім Шляхом, кожен глядач вистави (або читач п’єси) може також спробувати відповісти на одне з найголовніших питань філософії: у чому полягає сенс буття людини. Головне — замислитися над цим питанням. А буде сенс у житті — буде й щастя...
2. Композиція драми-феєрії М. Метерлінка “Синій птах”
Ідея одухотворення життя й відновлення втрачених зв'язків у драмі ...
  • Словникова робота (запис до зошитів)

Алегорія — зображення абстрактного поняття в конкретному образі.
3. Герої філософської п’єси-казки “Синій птах” — це образи-символи, що втілюють панівні на землі сили.
Це люди, рослини, тварини, стихії Світла, Вогню й Води, Душі (Хліба, Молока та ін.) — усе те, з чого складається людський світ. Виявляється, людина живе на землі, не помічаючи довкола нікого й нічого, крім таких, як сама. їй здається, що лише вона наділена душею, і всі таємниці світу вона вже розгадала. Але це не так. За допомогою чарівного каменя, що відкриває істинний зір, Тільтіль і Мітіль, герої п’єси, бачать світ таким, яким він є насправді — одухотвореним, прекрасним (а інколи — страшним), сповненим таємниць. У цьому світі минуле, сучасне й майбутнє перебувають поруч і пронизують одне одного: Тільтіль і Мітіль зустрічають і своїх давно померлих рідних, і ще ненародженого брата. Виявляється, людина відповідає не лише за себе, а й за всіх своїх предків і нащадків, тому що її рід — єдине ціле, одна нескінченна лінія.
У пошуках синього птаха (презентація до творчості Моріса Метерлінка)
Аналіз образів героїв драматичного твору
Синій птах є символом щастя.
Пес — утілення відданості, готовності до самопожертви.
Кіт — символ улесливості, підступності, зрадництва.
Хліб — уособлення слабкодухості.
Душа Світла — утілення справедливості, символ пізнання нового.
Вогонь — уособлення відчайдушності.
Двері — символ незнання.
Блаженства — це відображення самовдоволення тощо.
Моральні закони, які пізнають діти під час подорожі
■ Ушанування тих, хто пішов з життя. (У Країні Спогадів.)
■ Ніхто не має права завадити людині пізнавати нове, що піде на благо. (У Палаці Ночі.)
■ Слід бути сильним духом, тоді будеш сильним і фізично. (У Лісі.)
■ Потрібно бути цілеспрямованим, непохитним у досягненні мети. (Сади Блаженства.)
■ Слід мати силу волі, не піддаватися спокусі. (Сади Блаженства.)
Функція часу у творі
■ Діти проходять три часові простори: минуле, теперішнє й майбутнє.
■ Єдиний, від кого залежить прихід майбутніх винахідників, учених, філософів, що ощасливили б людство,— це Час.
■ У п’єсі старий Час суворо стежив, щоб люди зуміли пізнати нове тоді, коли настане час для цього.
■ Час подано не тільки в алегоричному образі, а й в інших проявах: наприклад, час сну та сновидіння не збігається: одна ніч — і цілий рік тощо.
v Чому Метерлінк робить своїми героями дітей? (Їхня свідомість ще гнучка, вони найбільш сприйнятливі до таємниць світу, близькі до природи; вони вміють щиро любити й радіти, їх ще не спіткали нещастя й вади, що постають у п’єсі в образах Огрядних Блаженств: наприклад, Блаженство Бути Багатим, Блаженство Нічого Не Робити та ін.)
v Як ви вважаєте, чому дія в п’єсі відбувається у ніч напередодні Різдва? (Казкові перетворення та пригоди зазвичай трапляються саме на Різдво. Метерлінк обрав цей час для того, щоб показати “диво духовного народження людського в людині, відкриття вічної таємниці буття”.)
v Для чого, на вашу думку, автор використав прийом олюднення? (Цей прийом, вочевидь, символізує ідею М. Метерлінка про те, що світ живий. Він рухається, розвивається, і людство має докласти чимало зусиль, щоб зрозуміти світ і навчитися жити в гармонії з ним. Надзвичайною є роль абстрактних образів. Це — Жахи, Блаженства, Радощі, що уособлюють приховані сторони людської душі (як темні, так і світлі). Духовна боротьба, у центрі якої перебуває людина, триває не лише у світі, а й у людському серці.)
v Доведіть, що п’єса має ознаки казки. (П’єса багата на фантастику, її головні герої легко мандрують чарівним світом казкових образів. Персонажі, що оточують Тільтіля й Мітіль, нагадують персонажів різних казок. Сюжет п’єси також типово казковий: головний герой вирушив на пошуки щастя, яке довелося здобувати у боротьбі із силами, що протистоять йому. Простий сюжет п’єси типовий для казки. Це небезпечна мандрівка сміливого й шляхетного героя, який мусить подолати заради щастя, любові, багатства різні перешкоди, перемогти чудовиська та стихії, повернутися додому переможцем. Хлопчик Тільтіль цілком відповідає своїми людськими якостями образу казкового позитивного героя. Він — мужній, добрий, благородний, щирий і вдячний, утілює найкращі якості чоловіка, хоча ще малий. А Мітіль — справжня маленька жінка, навіть у своїх слабкостях. Дітей, як це трапляється у казці, супроводжують тварини — Пес і Кіт, що також є носіями рис, притаманних подібним казковим тваринам.)
v Яке значення мають авторські ремарки у п’єсі? (Автор зазначає, якими мають бути одяг персонажів, освітлення того чи іншого малюнку, створюючи справжню світлову партитуру п’єси-казки. Освітлення також пов’язане з настроєм персонажів і глядачів та загальним оптимістичним звучанням драматичного дійства.)
4. Виконайте завдання!!
10-А (до 04.05 включно)
Код доступу 401219
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua
10-Б (до 10.05 включительно)
Код доступу 367628
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua
4. Трактування фіналу драми-феєрії «Синій птах»
«П’єса не закінчується, коли падає завіса після шостої дії: справжній фінал — поза її межами... Справа кожного читача чи глядача — самому дійти до цього фіналу через особисту творчість»,— стверджував Г. Ібсен.
Щастя — багатогранне, воно в усьому, що нас оточує: у природі, у родині, у хатньому затишку, у щоденній праці, у дружньому спілкуванні, у допомозі оточуючим та віддаванні свого тепла людям. Тому Синього птаха герої п’єси М. Метерлінка знаходять удома, біля себе, що також дуже символічно. Щастя полягало не лише в пізнанні природи та світу, в осягненні істини. Воно — у добрих справах, які слід робити для ближніх.
Синій птах — це символ Щастя і непізнаної Таємниці життя, яких завжди прагнуло людство. Тільтіль і Мітіль ніде не могли знайти чарівного Птаха. Кілька разів їм здавалося, що вони вхопили його, однак Синій птах так і залишився мрією. І все ж мрія про Щастя, за словами Метерлінка, не є марною, тому що вона рухає людство вперед. 
5. Підведення підсумків
Опрацюйте таблицю:
Презентація "Паспорти творів із зарубіжної літератури. 10 клас" 6. Домашнє завдання:
10-А кл:
 - с. 210 - 20 повторити
 - с. 215 - 216 опрацювати усно
 - Підготуватись до Т.О.: с.166 - 220
10-Б кл:
 - с. 181 - 191 читати, виписати, вивчити Т.Л.
 - опрацювати матеріал в зошиті
 - підготуватись до Т.О. : с. 142 - 191.









Комментариев нет:

Отправить комментарий